Microsoft 365 Bakali koln jdelna koln zpravodaj Instagram Facebookr

Estetická výchova

Publikováno: 13. března, 2024

Obsahem vyučovacího předmětu Estetická výchova jsou poslechové a naukové činnosti k porozumění hudebnímu a výtvarnému umění, aktivní vnímání (percepce) znějící hudby, při níž žák poznává hudbu ve všech jejích žánrových, stylových i funkčních podobách, učí se hudbu analyzovat a také ji dle svých možností interpretovat.

Poznává kulturně historické souvislosti vzniku a vývoje architektury, výtvarného a užitého umění od pravěku po současnost.

Hlavním cílem je naučit žáky vnímat kontinuitu vývoje umění s vývojem společenského života a myšlením společnosti. Snahou je představit stěžejní osobnosti jednotlivých období a jejich umělecká díla, která zásadním způsobem ovlivnila vývoj evropského i celosvětového kulturního dění. Záměrem je propojení teoretického výkladu s konkrétní uměleckou dokumentací, součástí výuky jsou exkurze a návštěvy výstav a koncertů.

Vyučovací předmět má přesahy zejména směrem k literatuře, dějepisu, filozofii.

Obsah předmětu

7. ročník osmiletého studia/3. ročník čtyřletého studia

Výtvarná část předmětu:

· průřez vývojem výtvarné kultury od pravěku do období romantismu

· vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci

· co je umění, hodnota výtvarného díla, definice kýče

· galerijní animace

· beseda s umělcem

· aktuální dění v současném výtvarném umění

· prvky vizuálně obrazného vyjádření

· kresba zátiší

· stínování geometrických těles

· stínování draperie

· grafika, grafické techniky podle způsobu tisku, výroba a tisk matrice (suchá jehla, linoryt)

· základy malby

· vlastní projekty, výtvarné soutěže, kresba a malba v plenéru

Hudební část předmětu:

· průřez vývojem českých i světových hudebních dějin od pravěku do období romantismu

· poznání zásadních hudebních forem

· základy notace (v souvislosti s výukou dějin hudby)

· aktuální dění v oblasti klasické i populární hudby

· základy harmonie (tónika, subdominanta, dominanta)

· stupnice, intervaly, kvintakordy a jejich obraty (sextakord, kvartsextakord)

· tónina, stupnice dur a moll, zvláštní a církevní

· hudební formy (v souvislosti s výukou dějin hudby)

· vývoj notace, práce s různými notovými zápisy

 

8. ročník osmiletého studia/4. ročník čtyřletého studia

Výtvarná část předmětu:

· průřez vývojem výtvarné kultury od realismu po současnost

· grafika, grafické techniky

· galerijní animace

· beseda s umělcem

· interpretace uměleckých děl

· komunikace s uměleckým dílem – živý obraz

· aktuální dění v současném výtvarném umění

· studijní kresba (makrodetail)

· kompozice, zlatý řez

· studijní kresba hlavy podle sádrového modelu

· portrét (mimika, gesto)

· tělo ve výtvarném umění

· kombinované techniky

· samostatné projekty a soutěže

· land art, užitá grafika, logo, plakát

Hudební část předmětu:

· průřez vývojem českých i světových hudebních dějin (od romantismu do konce 20. století)

· charakteristické znaky slohů

· podrobnější vhled do klasické hudby 20. století

· moderní populární hudba současnosti u nás i ve světě

· lidová hudba česká, moravská, ale i jiných národů

· intervaly (sluchová analýza – opěrné písně, harmonické cítění), kvintakordy a jejich obraty

· partitura, nástroje symfonického orchestru

· výrazové prostředky a hudební formy od romantismu do 20. století

· základní harmonické funkce (tónika, subdominanta, dominanta)

Gymnázium Otokara Březiny
a Střední odborná škola Telč
Hradecká 235, 588 56 Telč
+420 567 584 551

Naše stránky používají jen nezbytně nutná technická cookies.