Obsahem vyučovacího předmětu Estetická výchova jsou poslechové a naukové činnosti k porozumění hudebnímu a výtvarnému umění, aktivní vnímání (percepce) znějící hudby, při níž žák poznává hudbu ve všech jejích žánrových, stylových i funkčních podobách, učí se hudbu analyzovat a také ji dle svých možností interpretovat.
Poznává kulturně historické souvislosti vzniku a vývoje architektury, výtvarného a užitého umění od pravěku po současnost.
Hlavním cílem je naučit žáky vnímat kontinuitu vývoje umění s vývojem společenského života a myšlením společnosti. Snahou je představit stěžejní osobnosti jednotlivých období a jejich umělecká díla, která zásadním způsobem ovlivnila vývoj evropského i celosvětového kulturního dění. Záměrem je propojení teoretického výkladu s konkrétní uměleckou dokumentací, součástí výuky jsou exkurze a návštěvy výstav a koncertů.
Vyučovací předmět má přesahy zejména směrem k literatuře, dějepisu, filozofii.
Obsah předmětu
7. ročník osmiletého studia/3. ročník čtyřletého studia
Výtvarná část předmětu:
· průřez vývojem výtvarné kultury od pravěku do období romantismu
· vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci
· co je umění, hodnota výtvarného díla, definice kýče
· galerijní animace
· beseda s umělcem
· aktuální dění v současném výtvarném umění
· prvky vizuálně obrazného vyjádření
· kresba zátiší
· stínování geometrických těles
· stínování draperie
· grafika, grafické techniky podle způsobu tisku, výroba a tisk matrice (suchá jehla, linoryt)
· základy malby
· vlastní projekty, výtvarné soutěže, kresba a malba v plenéru
Hudební část předmětu:
· průřez vývojem českých i světových hudebních dějin od pravěku do období romantismu
· poznání zásadních hudebních forem
· základy notace (v souvislosti s výukou dějin hudby)
· aktuální dění v oblasti klasické i populární hudby
· základy harmonie (tónika, subdominanta, dominanta)
· stupnice, intervaly, kvintakordy a jejich obraty (sextakord, kvartsextakord)
· tónina, stupnice dur a moll, zvláštní a církevní
· hudební formy (v souvislosti s výukou dějin hudby)
· vývoj notace, práce s různými notovými zápisy
8. ročník osmiletého studia/4. ročník čtyřletého studia
Výtvarná část předmětu:
· průřez vývojem výtvarné kultury od realismu po současnost
· grafika, grafické techniky
· galerijní animace
· beseda s umělcem
· interpretace uměleckých děl
· komunikace s uměleckým dílem – živý obraz
· aktuální dění v současném výtvarném umění
· studijní kresba (makrodetail)
· kompozice, zlatý řez
· studijní kresba hlavy podle sádrového modelu
· portrét (mimika, gesto)
· tělo ve výtvarném umění
· kombinované techniky
· samostatné projekty a soutěže
· land art, užitá grafika, logo, plakát
Hudební část předmětu:
· průřez vývojem českých i světových hudebních dějin (od romantismu do konce 20. století)
· charakteristické znaky slohů
· podrobnější vhled do klasické hudby 20. století
· moderní populární hudba současnosti u nás i ve světě
· lidová hudba česká, moravská, ale i jiných národů
· intervaly (sluchová analýza – opěrné písně, harmonické cítění), kvintakordy a jejich obraty
· partitura, nástroje symfonického orchestru
· výrazové prostředky a hudební formy od romantismu do 20. století
· základní harmonické funkce (tónika, subdominanta, dominanta)
